Ringnes er kreative med navn: Nunavut
La meg innrømme det med en gang: I stand corrected. Jeg har hetset og klaget på Ringnes i årevis og æreskjelt dem for å ødelegge bryggerier begrense utvalget og monopolisere - og så har jeg påstått at de aldri kom til å snu og at det ville bli deres død.
Historikken står der fremdeles som et grelt minne, men snudd har de, og der tok jeg feil. Ringnes har i disse dager kommet med tre nye øl: Ringnes Nunavut er et øl til minne om Nansens ferd over Grønnlandsisen og Ringnesbrødrenes støtte til det. De to andre ølene er Akairyu, som er et tørt øl i japansk stil, og Guajiro, som har lime og mynte i latin-amerikansk stil. Ingen skal kunne påstår at dette er lyse, tynne, utvannede og smakløse lett-pilsner. OK, det er noen størrelsesordner igjen til en imperial stout, men det og også noen størrelsesordner tilbake til standardpilsnerne deres.
Det var med stor mistro jeg åpnet Nunavut ... og jeg ble sjokkert - positivt sjokkert da jeg helte i glasset. Dette er et øl som må få enhver pilselsker til å se mørkt på fremtiden (pun intended). Fargen er et sted mellom mørk rav og lys mahogny. Den fikk mye lyst skum da jeg helte, men det forsvant relativt raskt. Hmmm, det skulle være rene glass uten hverken såpe eller fett, men jeg får teste en gang til senere. Det skummet som kom var forsåvidt veldig lyst, men slett ikke helt hvitt. Appearance=3/5. Ølets aroma har en snev av honning, og en gode del malt samt endel humle. Den er høyst akseptabel, uten å være noen rekordsetter. Aroma=7/10. Så er det palate, den er særdeles uvant for et Ringnes-øl, den er faktisk kraftig, og utvikler seg på tunga. Den har noe tørr ettersmak sammen med en brukbar bitterhet som utvikler seg med en relativt langvarig ettersmak. I smaken er det mest malt som trekker til seg oppmerksomheten, utover det er det også godt med aromahumle og en viss fruktighet og noe brentsmak. Flavor=6/10 og Palate=3/5. Det er selvfølgelig mulig at jeg i sjokk over å ha funnet et bra og akseptabelt bokseøl fra Ringnes nå gir for høye poeng, men dette er et øl jeg absolutt vil smake igjen senere, så en mulig korrigering kan komme. Jeg setter Overall=11/20.
Og hvorfor disse navnene!? Jeg vet jo at Tollef velger maskinnavn med pwgen, men jeg trodde virkelig ikke at Ringnes ville bruke samme mekanisme for å navngi ølene sine. Hva sier marketing? Har de gått helt fra konseptene eller er slike navn blitt hipt og in?
Fra Ringnes er dette - med unntak av Julebokken det beste ølet jeg har smakt. OK, så var det godt med forbedringspotensiale, men la oss ikke dvele sarkastisk ved fortiden og de vonde minnene. Dette var kjempebra og det var et stort steg i riktig retning, det fortjener ros! Det har gitt meg tilbake troen på at kanskje, kanskje vil de store bryggeriene innse at de trenger å lage noe annet enn det minste felles multiplum som ikke støter noen som helst. Jeg gleder meg til å smake på de andre i denne serien.