four beers in a row
Det står en-og-førti øl
 
  tirsdag 2. januar 2007

Dårlig start på året

Jeg var på Vinmonopolet på City Lade idag. Det er den filialen som har hatt øl stående i skråstilte kasser. Neida, de hadde ikke rettet på det. Da jeg var innom før jul hadde de til og med juleøl fra HaandBryggeriet stående i skråstilte kasser (se bilde under fra tidlig desember).

Jeg kontaktet betjeningen i forbindelse med noe annet, og svaret jeg fikk var iblandet kommentarer om at øl solgte så lite, og at det bare ble stående, og at det var bare for spesielt interesserte osv. Jeg fikk ikke inntrykk av at øl ble sett på som noe annet enn masse bry og prakk til liten nytte.

Så spurte jeg om de hadde vurdert å fjerne skråkassene på nederste hylle i ølseksjonen? Nja ... det var ikke så lett å endre på hyllene, sa han mens han holdt på å montere opp igjen hylleseksjoner etter at de hadde vasket under dem. «Men det er jo bare å ta ut en tre-kasse fra hver av tre hylleseksjoner?» Tja ... alle varene måtte stå på sitt bestemte sted, og da kunne man ikke flytte på noe. «Jammen, dere skal ikke flytte mellom hyllene, men bare endre på måten ølet står på én og samme hylle.»

Det var nå blitt tydelig at jeg ikke kom til å gi meg, så «Sjefen» ble budsendt. Jeg frembar forespørselen min for ham, og det første han sa var at bunnfall ikke var noe problem fordi de hadde så stor gjennomstrømning på varene. Det var ren og skjær høflighet som hindret meg i å påpeke at hans underordnede nettopp hadde stått og beklaget seg over at øl ikke solgte og at de visstnok stort sett bare returnerte det når det gikk ut på dato. I ettertid har jeg stusset på om han kanskje oppfattet bunnfall som en defekt og ikke som en egenskap som enkelte øl skal ha. Etterhvert følte jeg meg som fra en tulling fra en annen planet mens jeg stod der og forklarte dette med sedimentering av bunnfall og viktigheten av at flaskene stod loddrett - mens jeg følte det som om megetsigende blikk ble vekslet mellom betjeningen. Jeg skal ikke påstå at det ordrett ble sagt at «dette har ingen klaget på før», men det var slik jeg opplevde det(*). Øystein Svendsen skrev at han fikk løfte fra øl-ansvarlig hos Vinmonopolet i november om at alle filialer skulle få beskjed om hvordan ølet skulle plasseres, men noe slikt pålegg hadde tydeligvis ikke blitt oppfattet på dette polet.

Nåja, også sjefen forstod vel at han ikke ble kvitt meg så lett. Han sa at de skulle rådspørre distributøren. Jeg innså at man kan kun håndtere et visst antall vindmøller på én dag, og fant det tilrådelig å takke for meg og komme meg derifra.

Nå skal vi vel ikke skjære alle pol over en kam, og heller ikke alle ansatte på et bestemt pol - men det er den typen erfaringer som ikke akkurat øker lysten for meg som «særlig interessert» til å handle ølet mitt på det polet. Og da blir det vel en selvoppfyllende profeti at øl ikke selger på det polet. Forøvrig har jeg konkludert med at for håndverksøl fra polet må man uansett regne inn en lagringsperiode hjemme for å bøte på evt hjerterå behandling den har fått underveis - jeg har sett hvordan polet har levert ut belgisk, flaskemodnet øl opp-ned i kassene mellom de andre ølflaskene, for å få plass nok.

(*) Uttrykket «dette har ingen klaget på før» er kampropet for alle selgere og tjenesteytere som egentlig ønsker å si at det eneste problemet sannsynligvis er kunden selv. Det er også en ypperlig måte å sikre seg at man ikke får mer problemer med (eller salg til) kunden.