Det står en-og-førti øl
 

Status for bloggen etter 18 år

Det er vel nesten bare rett og rimelig at en blogg om øl og bryggerier burde være 18 år og gammel nok til å drikke (eller rettere sagt kjøpe) øl, når man tenker ser om. Endelig er bloggen der, og det er tid for det årlige introspektive innlegget som fokuserer mer på bloggen selv enn på øl og bryggerier – en slags innholdsmessig og teknisk selvangivelse for bloggen.

Det var bare 6 innlegg siste halvår i 2022, mens det har vært 19 innlegg (med dette) til nå i år, totalt 25 på ett år. Det er for lite. Jeg håper at jeg skal klare minst ett innlegg i uka i gjennomsnitt. Men innleggene blir ofte litt lange, og da får det heller bli slik. Når jeg har stoff som essensielt er en link med en kort kommentar, så vil jeg heller kanalisere det i andre fora enn å blåse det opp til et blogginnlegg.

Jeg er noenlunde fornøyd med den tematiske miksen av stoff, og jeg kommer nok til å fortsette med det. Ett tema jeg tror det kan bli mer av, er rundt alkoholreklame, og skillet mellom lovlig og ulovlig reklame. Jeg tror det kan bli et digert og hett tema i øl-bransjen på mellomlang sikt. Ellers skulle jeg også gjerne ønske å skrive mer om hjemmebrygging, spesielt rundt oppskriftsformulering og teknisk om utstyr.

Et ølglass med kakelys satt i ølets skum, AI-generert Det er bursdagen til bloggen i dag!
Hotpot.ai, premium account, AI-generert.

Om vi ser på det tekniske, så har det skjedd endel designmessig på bloggen. Det var kanskje mest tydelig i fjor vår, men på mange måter har det skjedd vel så mye det siste året.

  • Jeg har jobbet for at den skal være så rask som mulig, time-to-interactive på forsiden er godt under 200ms mens time-to-fully-loaded er rundt 400ms. Oppetiden er bra, selv om jeg med skam å melde må innrømme at jeg gjør endel vedlikehold og endringer live uten skikkelig testing først. Det er også satt opp med et content delivery network.
  • Nylig la jeg på lenker for å dele på sosiale medier. Jeg hadde dette en gang for lenge siden, men jeg fjernet det av personvernhensyn. Imidlertid har jeg nå brukt et system (Sharingbuttons.io) som kun består av HTML og CSS, og som er helt uten javascript, og som heller ikke henter ikoner eller annet fra de sosiale mediene. Det vil si at det først kommuniseres med det aktuelle sosiale mediet dersom du faktisk trykker på lenka.
  • Twitter-kontoen ligger som tidligere nevnt ubrukt, og kommer nok til å bli deaktivert. I stedet har jeg gitt bloggen en tilstedeværelse i «Fødiverset», på Mastodon-kontoen: @41beers@toot.community. Der blir det også publisert enkelte lenker til ølrelaterte nyheter og lignende.
  • Bloggen er skrevet om til responsive design, slik at det ikke er ulike URL'er for desktop, mobil og print. Samtidig er URL'er med query-string stort sett fjernet, eller i det minste gjemt litt bort.
  • Det er også blitt jobbet endel med metadata, for å hjelpe til med at stoff på bloggen kan finnes i søkemotorer. Mye at det jeg skriver har historisk fokus eller har på andre måter lang holdbarhet, og jeg har jobbet med å gjøre at innleggene blir treffbare på søkemotorer. Status pr nå er at bloggen har brukbar synlighet på Google, men at den av en eller annen uforklarlig grunn ligger totalt i skyggen på Bing.

Videre fremover er det mye som ligger i kø:

  • Jeg skal bytte ut systemet for kommentarer, men akter å konvertere eksisterende kommentarer til det nye systemet. Motivasjonen for å gjøre det er å få noe som er litt lettere, litt raskere, og ikke minst som er mer kompatibelt med det operativsystemet jeg kjører på. Jeg er ikke ferdig med testingen ennå. Trolig blir det et system som fordrer moderering.
  • Jeg har planer for å koble på et system for quiz-er om øl og bryggerier. Selv om jeg neppe kommer til å ta det så langt ut at det blir juksefritt, så kan det jo være en mulighet for leserne til å teste seg seg selv på ølkunnskap.
  • Jeg planlegger å fikse en gateway til epost, slik at de som ønsker det kan abonnere på en epost-liste og få varsel om innleggene der.
  • Trolig vil jeg endre standard opphavsrett på innleggene fra CC BY-SA til CC NC-ND. Det er mest fordi jeg ikke er bekvem med hvordan ChatGPT og tilsvarende teknologier brukes for kna om på og lage ekvivalente tekster, selv om det egentlig ikke er tilført noe nytt av noen. Jeg forstår at det ikke hindrer folk i å kopiere og plagiere på denne måten, men da gjør de i det minste noe som er et brudd på opphavsretten.

Det er ikke de eneste endringene fremover, men det er nok de største som vil merkes.

Dersom det er noen som har forslag til tema eller vil gi tilbakemeldinger, så gjør gjerne det, enten som kommentarer eller direkte til meg pr messenger eller epost.

PS: Dersom det er noen som mener å huske at jeg feiret årsdagen for bloggen i slutten av juli, så er det korrekt, men jeg fant et innlegg som var enda litt eldre enn det: en analyse av hvorvidt E. C. Dahls eller Arendals Bryggeri stod mest lagelig til for nedleggelse etter at Tou forsvant. Analysen var forsåvidt ikke så gal, men den hadde to svakheter. Den tok ikke med at Arendals Bryggeri allerede hadde flyttet til et industriområde, mens E. C. Dahls holdt til på en potensielt verdifull sentrumsnær tomt. Den andre svakheten var at jeg ikke tok høyde for at Ringnes ville strekke seg ekstremt langt for å unngå en repetisjon av alt bråket som fulgte i kjølvannet av en nedlegging à la Tou.