Tidsskriftet «Beer» er litt flåsete
Da jeg for en tid tilbake skulle ha noe reiselitteratur på en togreise, så snublet jeg over et for meg nytt tidskrift med navnet «Beer» på Narvesen. Endelig et tidskrift om øl i løssalg i Norge, tenkte jeg. Men så rosenrødt er det ikke.
Det første som slo meg var at de hadde misforstått konseptet med side-3-piker. De skal ha sitt reservat på side 3, ikke figurere på hver tredje side. Og profilen med å vise ølflasker mot en bakgrunn av pupper og lår var ikke bare tilfeldig for dette nummeret, om vi skal bedømme samlingen med gamle forsider som var gjengitt på siden med abonnementsinfo.
Dermed fikk jeg en litt dårlig magefølelse mht til ølutvalg. Side-3-piker er i min mentale verden ikke noe symptom på tidsskriftskvalitet, og i den grad det har noen sammenheng med øl, er det vel helst med lys, internasjonal pilsner. Men «Beer» var slettes ikke der. Kanskje de var der i en tidligere fase, men ølutvalget var temmelig overbevisende bra. Reklamen er for relevante produkter i interessante ølstiler gjennomgående fra små bryggerier og utvalgspuber. Det var egentlig temmelig mye bra for en håndverksbryggerinerd - ispedd side-3-piker.
Artiklene omfattet slikt som bruk av belgisk framboise til tilbereding av pærer; brygging av «pumpkin ale»; brygging med kaffebønner; brødbaking med bananøl; eksperimenter med en humlebasert aftershave; reiseskildring fra Oktoberfest; presentasjon av Shipyard Brewery; bruk av fat ved brygging; en presentasjon av et spa som øl ved massasje; masse smakspresentasjoner og oppskrifter; ... ja og så reglene til et idiotisk drikkespill; samt side-3-piker.
Deres geografiske nedslagsområde er USA, og fokus er mikro- og småbryggerier. De har dusinvis av helt relevante annonsene for utvalgspuber, småbryggerier og hjemmebryggersjapper ... og én enslig annonse for DVD'er fra et firma som solgte «adult products and novelties», og jeg tror ikke minstealdersgrensen deres gjaldt alkohol.
Det var i sannhet et tidsskrift jeg ikke ble klok på. Dere finner det på TheBeerMag.com, og rent ølteknisk er det trolig verd å abonnere på - om du ikke plages for ille av side-3-pikene.