Tilgang på Nøgne Ø i Danmark
I sommer var vi i Danmark. Jeg skal ikke trette leserne med beskrivelser av Legoland og andre severdigheter, men jeg vil gjerne fortelle om en episode som involverte Nøgne Ø.
Vi var i Ebeltoft på Jyllands østkyst. Der finner man vinhandleren Hos Walters, som også fører spesialøl, og dit dro jeg for å hamstre. Foran meg i køen stod to yngre nordmenn på jakt etter Nøgne Ø – som om det ikke var tilstrekkelig med godt dansk øl tilgjengelig. De fant ikke Nøgne Ø, og begrunnelsen som ble gitt var interessant. Etter at Nøgne Ø ble kjøpt opp, var det ikke lengre noen distributør for dem i Danmark.
Jeg spurte ekspeditøren litt mer ut, og det viste seg at han godt kunne få tak i Hansa øl (men det solgte ikke, så han lot være), men Nøgne Ø var ikke lengre å oppdrive for ham. I stedet hadde han tatt inn Lervig og Austmann, som også de to nordmennene valgte. Han håpet at en ny distributør kom på banen, men han virket forsåvidt godt fornøyd med Lervig og Austmann. For alt jeg vet kan en ny distributør være på plass allerede, men ekspeditøren virket ikke som en mann som sov i timen, så jeg tror han hadde kontroll.
Bakteppet for denne anekdoten er at Nøgne Ø en gang i tiden var digre i Danmark. Anders Kissmeyer fortalte under Norbryggs juleølkonkurranse på Tautra høsten 2011 at da han startet Nørrebro – av mange ansett som den virkelige starten på mikrobryggerirevolusjonen i Danmark, selv om det var andre bryggerier som kom forut for dem – så var Nøgne Ø i Norge ikke bare allerede startet, men nærmest en slags ledestjerne. Medlemmer av Venner av Nøgne Ø – jeg tror det var Yngvar Ørebek – fortalte hvordan de på The Wharf i Aalborg (tror jeg) ble klappet fremst i dokøen utelukkende på grunn av T-skjorta med logo fra Nøgne Ø. Om Nøgne Ø nå ikke lengre kan fåes i Danmark er det trist å tenke på.
Det større bildet er mer sammensatt. Nøgne Ø har hatt en betydelig øleksport, men det er vel for tidlig å si om erfaringen min fra Danmark er typisk for en ny trend der de fokuserer på det hjemlige butikkmarkedet fremfor det internasjonale eksportmarkedet. På dette punktet i postingen burde jeg egentlig hatt en dybdeanalyse av produksjons-, salgs- og eksportvolumer som kunne underbygget eller avvist magefølelsen min om at Nøgne Ø nå refokuserer mer på innenlandsmarkedet av butikkøl. Dessverre har jeg ikke tallene, så denne magefølelsen får stå sine egne tynne og antakelsesbefengte ben.
På den annen side er ølprisene i temmelig Danmark lave, så om man har et begrenset eksportvolum, er det mer å tjene på å fokuserer på andre eksportmarkeder. Kanskje man prioriterer andre og mer lukrative eksportmarkeder?
Og med på kjøpet og samtalen vår dyttet ekspediøren i Ebeltoft en flaske Mont de Cats … på huset. Pokker som det er dejligt i Danmark.