Det står en-og-førti øl
 

Plakaten som forsvant (litt brennkvikt)

Sosial- og helsedirektoret har innskjerpet reklameforbudet overfor bryggeriene, og selv om man kan være uenig i sak, så er det et klart signal om en streng tolkning av reglene. Lokalt i Trondheim har også kommunen midlertidig tatt bevillingen fra Ultra for to uker, hvilket viser vilje til å sette hardt mot hardt også på det lokale planet.

Stor var derfor forbauselsen min da jeg kom inn i en større trondheimsk dagligvarebutikk og fikk se at de hadde hengende oppslag som jeg umiddelbart oppfattet som reklame (selv om det i en mer objektiv verden ville blitt kalt produktinformasjon). Det var en laminert plakat i ca A3-format fra distributøren. (La meg få lov til å være litt vag med detaljene, for jeg er ikke ute etter å henge ut den konkrete butikken.) I tillegg til bilde av ølet i naturlig størrelse og masse beskrivende tekst, så stod det også distributørens firmalogo og -info, deriblant brukernavn og passord til de beskyttete delene av websidene deres. Plakaten stod like ved hylla med det aktuelle ølet.

Da jeg kom hjem, ringte jeg butikken, og fikk snakke med assisterende butikksjef. Jeg forklarte situasjonen, og spurte om de hadde en politikk for skillet mellom reklame og produktinformasjon for alkoholholdige drikker. Han svarte akkurat så vagt at jeg forstod at de hadde de ikke, samtidig som lyden av tape som brutalt ble rivet av lød i bakgrunnen. Han sa temmelig tydelig at dette ikke skulle henge i butikken, og at dette ikke var kvalitetssikret av ham. Han sa at han ikke visste hvem som hadde hengt det opp - men at det uansett var en tabbe.

Han antydet at det kanskje var distributøren som stod bak. Det er jo gjerne slik at distributørene selv setter varene på hyllene. Dersom det er tilfelle, så er det uttrykk for en praksis som må være temmelig geografisk utbredt, i alle fall innen hver enkelt region. Jeg har sett en tilsvarende plakat fra samme distributør i akkurat denne butikken før jul, men da forsvant den av seg selv før jeg fikk tatt saken opp. Dersom dette faktisk er distributøren, så burde det også finnes plakater i andre butikker.

Uansett, dersom du ser slike plakater, så si ifra til betjeningen, helst til butikksjefen. Selv om de initielt reagerer vettskremt, så er det tross alt bedre at vi som kunder påpeker det, enn at en eller annen i offisielt ærend påpeker det. Og la meg være litt overtydelig, jeg synes slik produktinformasjon burde vært lovlig, men det kan være forskjell på hvordan loven burde være og hvordan den faktisk er.

Utskrift fra bloggen «Det står en-og-førti øl…»
URL: https://beerblog.no/nyheter/notis/plakaten.html
Kontakt: Anders Christensen <anders@beerblog.no>