Det står en-og-førti øl
 

Hysteriet rundt «rett» ølglass

Øl er inn. Øl er i ferd med å bli mote. Og som med alle moter truer de ytre formene med å overdøve innholdet. Det sees på hysteriet rundt bruk av «riktig» glass til hvert enkelt øl.

Hvor langt dette har gått illustreres av et opptrinn jeg observerte fra en barkrakk i Trondheim. En kunde kom opp til bardisken og bad om «en porter, velg en god en for meg», for deretter å lage oppstyr fordi han ikke fikk den i et spesialglass fra det aktuelle bryggeriet. «Nei, da vil jeg heller ha et annet øl som du har riktig glass til,» var hans kommentar. Det var endog snakk om en engelsk porter, og for engelsk øl er jo i grunnen standard, kjedelige, no-brand glass det mest korrekte. Han var bekvem med bartenderens valg av drikke for ham, men stolte ikke på glassvalget. Den ro som bartendere viser i slike situasjoner må gi dem masse karma til neste liv.

Ølglass har forresten en ikke altfor gammel historie. Om man går tilbake i tiden brukte man knappest glass til å drikke øl fra. Man brukte skåler av tre, krus av tinn, begre av leire, horn fra kyr, men glass til å drikke øl er i all hovedsak noe nymotens påfunn fra første halvdel av 1800-tallet. Før det var drikkeglass en ekstrem luksus. Ingen kan sikkert si hvilken ur-sivilisasjon som startet å brygge øl, men mine tippoldeforeldre tilhørte den første generasjonen som i noen særlig grad drakk det fra glass.

Glass er et ypperlig materiale for øldrikking, spesielt om det renholdes riktig. Og jeg skal være den siste til å påstå at aromaen ikke påvirkes av glassets form, for det er sannelig forskjell på et graalslignende trappistglass og et britisk pintglass. Men antallet ulike glassformer er langt større enn behovet for å differensiere aromaene ... og dette er og blir noe som inneholder en stor porsjon motefjas.

Jeg tror nøkkelen til å forstå glasshysteriet ligger i det gamle utsagnet "follow the money", i denne sammenhengen markedsføring. Ølglasset er en av de få gjenværende flatene som bryggeriene kan sette sine logoer på, hvilket de mer enn gjerne gjør. De bærer villig ved til båls i hysteriet etter det perfekt riktige glasset - nettopp fordi det sikrer eksponering av reklameflaten. Her lever bryggeriene i bekvem symbiose med forbrukerne, for de motebevisste øldrikkerne ønsker jo ikke å drikke et dyrt, fancy og sofistikert øl uten at noen rundt dem oppdager det og kan beundre deres valg. Merk at jeg sa ikke at glass er uviktig, bare at mange overfokuserer på viktigheten.

Noen er kanskje uenige med meg, så la meg trekke frem noen observasjoner for å underbygget påstanden:

  • Vi ser stadig oftere at et bryggeri har samme glassform for hele sitt sortiment av øltyper. Dessverre gir det ikke smaksmessig mening, fordi det drar teppet under bena på argumentet om å koble glasstype og øltype. Kanskje burde man heller drikke portere fra ulike bryggerier fra et felles porterglasstype, enn porter og wit fra samme bryggeri i dets standardiserte glass.

  • Noen bryggerier har ulike glassformer, men da virker det oftere som de lager et 5dl-glass, ett 4dl-glass, ett 25cl-glass osv, enn at de lager et pilsnerglass, et witglass, et porterglass osv. Jeg har til og med sett bryggerier som kun har ett eget ølmerke, men med tilhørende glass i flere former ulike fasonger.

  • Ølglasshysteriet varierer fra land til land. England har hatt lite av det, mens i Belgia er det ekstremt. Det ryktes at på enkelte puber i Belgia blir en nektet servering av et øl dersom alle de rette glassene er i bruk. Bakgrunnen for de nasjonale forskjellene ligger nok i at belgiske puber oftest har øl fra mange ulike bryggerier, og da det blir relevant å brand'e hvert enkelt glass, mens England med sitt system av tied pubs har stort sett bare pleid å ha øl fra ett enkelt bryggeri på hver pub, dermed er opphavet til hva du drikker implisitt gitt.

Michael Jackson - fred være med hans minne - laget et sett med fire ulike glass. Man kan diskutere formene, men egentlig trenger man ikke stort flere enn fire, for det er de generelle formene som teller. Men jeg gadd se den puben som kjøpte inn et relevant sett av generisk formede ølglass sålenge de får logo-glass slengt etter seg fra bryggeriene.