Det står en-og-førti øl
 

Idag er det 13 juli ...

OK, så motsier kalenderen meg, men det føles som om det er 13. juli idag, og at det er 14. juli i morgen, med storm på Bastillen og revolusjon og greier. Det vil si, øl-revolusjon og pub-revolusjon, ikke blodige, politiske revolusjoner.

For å komme litt mer ned på jorda: det er mange tegn som tyder på at ting går 'rett' vei, og at vi står foran store omveltninger i ølmarkedet og pub-bransjen. La oss ta et knippe fra siste uke:

  • Jeg kommer nettopp fra Naboens, der de før helga tok inn et godt dusin med midlertidige øl utenfor de vanlige importølene - hovedsaklig belgisk, men litt britisk og amerikansk også. Bare det at en importør tar inn små partier for en kortere periode er i seg selv helt nytt, og det lover godt for fremtidens utvalg. Det kunne neppe ha skjedd for et par år siden.

  • Da jeg var der på torsdag, hadde Nederlandsk-klubben i Trondheim sitt månedlige møte. Da vi var der i kveld, var det en stor gjeng med tyskere i ett hjørne, og masse briter i et annet. Blant tyskerne spottet Magni bibliotekaren fra hjemstedet sitt 4-5 mil syd for Trondheim. Selv med norske øl-priser møtes utlendinger på de stedene som har utvalg, og de reiser langt for å finne ølet de vil drikke sammen med likesinnede. Fremtiden ligger hos de pubene som klarer å skape stemning blant (og forhold mellom) kundene sine; det er kort og godt ikke nok å selge billig øl og håpe at alkoholen skaper stemningen.

  • Mars-nummeret av Camras "What's Brewing" kom i går. De har endel tall fra spørreundersøkelser foran det kommende forbudet mot røyking i England. Jeg siterer skamløst: av de som trolig vil bestille en "real ale" er 75% ikke-røykere, mens det er 57% og 58% for henholdsvis lager og rusbrus. Blant de som sier at de kommer til å besøke puber oftere etter røykeforbudet, er 20% "real ale"-drikkere. Man kan mene mangt og mye om røykeforbudet, men det vil gi en løft til salget av "real ale" i England.

  • Litt lengre ut i "What's Brewing" står en annen statistikk, der det sies at seks av ti ønsker lokale øl. Det er ikke nødvendigvis det samme som "real ale", men det betyr at et flertall tenker på noe mer enn bare prisen på ølet. Samtidig virker det som det er en dreining over fra lokalt øl fordi "det er ølet vårres", til lokalt øl fordi det er "kortreist mat, og mer troverdig mat".

  • Noe av det mest interessante jeg gjør, er å sitte i baren og observere og lytte. Det er mange i de tidlige tyve-årene som kommer inn og flotter seg med ølkunnskap. Det er ikke alltid at det de sier er korrekt, men det er tydelig at det er "in" å mene noe om spesielle øl, at det gir status å drikke de rette ølene.

  • Jeg er overbevist om at det er kun et tidsspørsmål før de mest kvalitetsbevisste og breddefokuserte pubene i Norge uformelt går sammen om å komme over de hindrene som er lagt ut for dem. Hindrene er egentlig lagt ut for å få ned alkoholforbruket, men det rammer mest den kvalitetsbevisste delen av markedet, ikke bermen som bare skal drikke seg fulle for færrest antall kroner. Puber som er lokalisert i hver sin av de store byene i Norge konkurrerer ikke med hverandre, og det gir mening at de samarbeider om slikt som bestilling av spesialøl, utveksling av juridisk erfaring, import av fatøl osv.

  • Siste nummer (4/07) av nyhetsbrevet fra Norøl melder at den danske butikkjeden Irma for de ca 6 første ukene av året har salget av spesialøl krøpet så vidt over 50%, mens andelen av billigøl er nede på 1,8%. I dette salget står de danske mikrobryggeriene for 20% av dette ølsalget. Det er bare å konstatere at dette er som musikk ... fremtidsrettet musikk.

Fremtiden er lys, og snart bikker markedet over fra å være "bare pils, med litt annet øl for særingene", til å bli "ølbredde, med pils for de som insisterer på å leve i fortiden". OK, jeg skal ikke vedde hus og hjem på at det plent vil skje i morgen, men jeg tror vi ser en eksponensiell utvikling, der ikke bare antallet spennende øl øker, men hastigheten de fases inn med øker, og aksellerasjonen øker osv.