Les prislappene i butikken
I gamle dager var en prislapp en liten klistelapp med en pris på, men det er lenge siden det. Med mer intelligente prislapper blir det også mer interessant å lese prislappene i butikken – spesielt for øl-varene.
Du kan stille deg opp foran en butikkhylle med øl og lese bryggerinavnene og tro det gir deg innsikt i bryggerienes styrkeforhold, markedstilgang og logistikk. Beklager, men mellom butikken og bryggeriet er det minst to ledd som vi ofte glemmer, men som tidvist kan leses ut fra prislappen: grossist og distributør. Grossisten fremskaffer varen ifra produsentene og selger i store kvanta – en gros. Distributøren frakter det fra lager og til den enkelte butikken. Grossisten er merkantil, distributøren er logistisk. Generelt ønsker de store matvarekjedene å spise markedsandeler av både distribusjon og grossistvirksomheten.
På ølmarkedet i dagligvarebutikker har det for såvidt skjedd en rivende utvikling – der flere småbryggerier eller utenlandske spesialøl har dukket opp. Men gjennom hvilke kanaler kommer disse ølene?
Finles prislappene, og du vil få noen aha-opplevelser. De fleste utenlandske ølene i daglivarebutikkene kommer fra en håndfull store aktører, og i praksis er det få utsalgssteder som har noe utvalg utover hva disse aktørene forsyner dem med.
Nøgne Ø distribueres nå av Hansa Borg, og dermed er det like enkelt og ukomplisert for butikkene å føre dette ølet som å føre Hansa pils. På den andre siden har en rekke mindre bryggerier ikke distributør og grossist, eller de bruker småskalaaktører som Spesialgrossisten. Grossistavtalen med Hansa er heldig for Nøgne Ø, men på mange måter ekskluderer det andre fra markedet, for når en butikk allerede får varer fra Hansa og kundene krever ekte mikrobryggeriøl, så blir Nøgne Ø snublende nær. Og de andre mikrobryggeriene dyttes enda litt lengre bak. … eller vi kan håpe at Nøgne Øs øl fungerer som «gateway-beer» for andre bryggeriers øl.
I verste fall kan det bli til at oppkjøpspresset på mikrobryggerier ikke drives av storbryggerienes behov for mikrobrygget øl i et nytt markedssegment de ikke forstår seg på, men at det blir småbryggerienes desperate jakt etter markedstilgang som fordrer at de må la seg kjøpe opp.
Neste gang du går på en Rema 1000 og ser at det står Nøgne Ø i hyllene, skal du ikke anta at butikken fått nytt livssyn og snart tar inn favorittbryggeriet ditt ifra Ytre Gokk. Sannsynligvis er det kort og godt at Hansa Borg nå distribuerer Nøgne Ø, og derfor er det nesten like enkelt å butikken å føre dette ølet som det er å føre Hansa Pilsner.
Av bildene over kan man videre lese av Lindesnes Mikrobryggeri bruker Spesialgrossisten AS, hvilket ikke er så dumt. Corona Extra kommer via Haugen-gruppen, og distribueres til Eurospar-butikken med ASKO. Mer spenstig er det at også Arendal Bryggeri bruker Spesialgrossisten for øl under egen etikett, til tross for at de har et tett og historisk samarbeid med Ringnes. Ringnes er til og med medeier. Man kan vel knapt tenke seg tydeligere indikasjon på tilstanden mellom Arendals og Ringnes: At Arendals tyr til en uavhengig distributør for jubileumsølet sitt. Innen 2015 trenger Arendals bryggeri å brygge noe annet en Ringnes-øl – men det er en annen historie.
Start å lese det som står med fin skrift på prislappene i butikken, der er det mye moro!