Det står en-og-førti øl
 

Hva koster det å holde bloggen operativ

Da jeg startet, var det ingen kostnader. Den kjørte på gammel, utrangert hardware som jeg fått på jobben. Programvaren fra operativsystemet i bunnen til blogprogramvaren på toppen var gratis, serverrommet var kaldkjelleren i huset, og selv om det teknisk sett gikk med litt båndbredde ut av huset, så var det marginalt for en tekstbasert blog i forhold til nedlastning av video og podcasts.

Det endret seg under Corona. Det var tre ting som skjedde omtrent samtidig:

  • Jeg ble mer interessert i søkemotoroptimalisering og begynte å grave i hvordan forbedre det.
  • Min kone så hard på meg og fortalte at å kjøre en blog fra kjelleren var en innbruddsvektor (ja, hun jobber med IT-sikkerhet, og hun truet med å pusse venner som driver med pen-testing på meg :-)
  • I en rekonovalesensperiode ble jeg sittende og redesigne utseende på bloggen, og ble mer oppmerksom på å gjøre det «rett».

for å gjøre en lang historie kort, jeg flyttet bloggen ut i skyen, og jeg kjøpe ulike tjenester for å understøtte den. Her er oversikten over de årlige direkte kostnadene for driften av bloggen. I tillegg kommer det jo endel arbeidtid også, da.

  • Domenet beerblog.no fra domeneshop.no: 110,-
  • Virtuell tjener fra syse.no:
  • CDN fra bunny.net: USD 12 pr år, da jeg har ennå ikke gått over det månedlige minimumsvolumet.
  • UptimeRobot: USD 84.
  • Frivillig bidrag til archive.org: USD 10 årlig.

Dessuten er det enkelte månedlige kostnader til konistensjekkere og slikt som jeg typisk bare abonnerer på noen få måneder av gangen for å holde kostnadene nede.

  • Ubersuggest som sporer keyword og ranking, som en lightversjon av dataene fra langt dyrere mj12: NOK 299,- pr mnd, men bare for kortere perioder.
  • Seobility, USD 50 pr mnd, men bare for kortere perioder.