Noen lørdagslinker om norske bryggerier
Her er noen linker til lesestoff. Det er fire ulike bachelor- og mastergradsoppgaver som fokuserer rundt norske bryggerier. Ikke bare er det øl-relevant stoff, men det er også et innblikk i hvordan blant annet markedsførere og økonomer ser på ølbransjen.
Her snakker vi om studentarbeider, og det er ikke gitt at alle er A-kvalitet, så det er mest hensiktsmessig å lese disse besvarelsene ikke som en fasit, men som en vinkling av en problemstilling fra en student på vei til å bli en fagperson.
- Siri Sandvik og Mari Anette Undlien: Norske mikrobryggeriers lønnsomhet – En studie for å avdekke årsaker til lønnsomhetsvariasjoner. En masteroppgave ved Norges Handelshøyskole i Bergen, der det sees på hvilke faktorer som påvirker lønnsomhet i mikrobryggeribransjen. Det fokuseres på et utvalg mikrobryggerier (Lervig, NØ, Kinn, HB, Atna, Valdres, Nøisom, 7 Fjell og Ølve). Det er fascinerende lesning!
- Hans Olav Barka: "Ikke kødd med ølet vårt!" – følelser og rasjonalitet under nedleggelsen av Tou bryggeri i 2003. Masteroppgave ved Universitet i Stavanger, Institutt for kultur- og språkvitenskap. Oppgaven fokuserer på argumentasjonen og retorikken i den offentlige debatten rundt nedleggelsen. Det er også mye historisk interessant stoff fra Tous historie og spesielt prosessen rundt nedlegging, samt temaet lokal lojalitet rundt et bryggeri.
- Dahlen, Bergestuen og Nerseth: Norsk spesialøl – En studie av norske spesialølkonsumenters kundetilfredshet. Dette er en bachelloroppgave i økonomi og ledelse ved Høgskolen i Gjøvik i samarbeid med Haandbryggeriet. Den forsøker å identifisere hvilke egenskaper ved spesialøl som er viktigst for kundetilfredsheten. Den tar utgangspunkt i spørreundersøkelse og statistisk analyse, men er dessverre ikke klar i konklusjonene.
- Lars Berg og Erik Danielsen: Merkeposisjonering av Ringnes Pilsner – Forberedende strategi for en mulig markedsendring. Dette er en Bacheloroppgave i markedsføring fra Høyskolen Campus Kristiania. Utgangspunktet for oppgaven er at det trolig blir lettelser i mulighetene for å markedsføre alkoholholdig drikke, og oppgaven ser på hva som er hensiktsmessige posisjonering for å nå ut til menn i tyveårene med Ringnes Pilsner. Oppgaven er ikke utført på oppdrag fra Ringnes, og det virker heller ikke som om studentene har hatt kontakt med bryggeriet – og dermed fremstår den som studentenes svar på deres egen spørsmålsstilling. Det hadde vært mer interessant med studentens svar på Ringnes' spørsmålstilling, for jeg er ikke overbevist om at de besvarer spørsmål som Ringnes mener er relevante. Dog er den et interessant innblikk inn i en verden av markedsføring og dens syn på lys lager.
Så har vi litt å lese på i helga …