Det står en-og-førti øl
 

Bryggerier og Ukraina-krigen

Hvordan påvirker situasjonen i Ukraina bryggeindustrien og hva kan konsekvensene bli? Her skal vi se på aksjekursene til noen av de større bryggeriene, og la meg forsøke å tolke litt rundt nyhetene som har kommet rundt at man trekker ølmerker på grunn av sanksjoner

Først og fremst er vel folk lagt merke til nyhetene om flere bryggerier har trukket seg ut av Russland, blant annet Heineken, som har stoppet salget av merkevaren «Heineken». Noen avisrapporter har presentert det som at Heineken har trukket seg helt ut av Russland, men merk at Heineken selv sier at de har over 300 varemerker i 190 land, som for eksempel Strongbow, Tiger, Bulmers, Sol, Amstel, Moretti, Red Stripe osv. En kritisk lesning av pressemeldingen deres sier jo egentlig bare at merkevaren «Heineken» ikke lengre brygges, selges eller markedsføres i Russland, og det er jo ikke fullt så omfattende som det høres ut til. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen og skille mellom selskapet Heineken og merkevaren Heineken. Slik jeg tolker der, fortsetter de å brygge i Russland, men under andre av sine varermerker, og muligens kanskje bare med russiske varemerker, som for eksempel Ohota og Cheshskoe ot Bochkarev.

Etikett for Lvivske Etikett for Lvivske, ett av de eldste bryggeriene i Ukraina

Carlsberg kutter de operasjonelle koblingene med Baltica-bryggeriet, der de har aksjemajoritet i. Det vil si at Baltica forsetter å brygge sine egne merkevarer, men de brygger ikke Carlsberg for det russiske markedet, og vi så også at de heller ikke brygger andre merker for det norske markedet. En pressemelding fortalte at Baltica har 8400 ansatte i Russland som er over 20% av de ansatte i Carlsberg-systemet, så det er ikke akkurat noe mikrobryggeri. Ellers har de også tre bryggerier og over 1300 ansatte i Ukraina, og også Baltica-merket er fremtredende primære, men der de har også en rekke lokale varemerker, blant annet Львівське (Lvivske, tidligere Lwowski). Etiketten her er fra dem, klarer du å lese at det står «premium lager» på den?

Blant annet ble Kronenbourg 1664 delvis ble trukket her i Norge – merket er opprinnelig et ølmerke fra Strasbourg i Alsace – men deres hveteøl Kronenbourg 1664 Blanc på 4,5% er tydeligvis brygget i Russland på glassflaske og boks, i hvert fall tidvis. Den vanlige lageren samt Blanc alkoholfri og utelivsvarianten (formodentlig fat-varianten av hveteølet) ikke var brygget i Russland og derfor ikke er trukket. Det er et ypperlig eksempel på hvordan koblingen mellom varemerker som formidler en geografisk identitet allikevel ikke har noen geografisk kobling når vi idag snakker om logistikk eller produksjon. Se blant annet Bjørn-Frode Løvlunds utmerkede analyse av dette i Østlendingen. Det er ett eller annet som skurrer i ryggmargen min når jeg opplever at merkevaren beholder en geografisk identitet som ikke produksjonen gjenspeiler. Man selger en ytre varemerkestaffasje med minimal virkelighet bak – men det er visst bare å bli vant med det, for det brer om seg. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette vil måtte skape en troverdighetskrise for det store bryggeriene den dagen øldrikkerne oppdager og begynner å bry seg om det. I et marked som går fra øl som forbruksvare til øl som merkevare og spesialprodukt, så må dette skjelettet før eller senere ramle ut av skapet sitt.

Forresten er visst ikke navnet Kronenbourg brukt om bryggeriet eldre enn ca 1850, som var da bryggeriet flyttet ut til en forstad, over elva Ill, vest for sentrum av Strasbourg – så selv om bryggeriet har røtter tilbake til 1664, har ikke bryggerinavnet det. Pytt sann.

Men tilbake til hvordan har den pågående krisen rammet bryggeriene? La oss se på aksjekursen for de som er notert på børsene, og la oss sammenlikne med corona, som rammet bransjen hardt. Vi kan starte med de to som er representert med bryggerier i Norge. Først Carlsberg. Her har jeg hentet ned kursene fra Yahoo Finances og plottet børsdager mot sluttkurs for aksjen.

Carlsberg aksjekurs i DKK Aksjekursen til Carlsberg, med effekten av corona og krigen i Ukraina
Data fra Yahoo Finance; grafikk ved beerblog.no, CC BY-SA 4.0

Her ser vi at det er to markante fall. Det ene er i februar/mars 2020, og er selvfølgelig starten på corona, mens det er er ca 4 uker rundt månedsskiftet februar/mars 2022, og det er krigen i Ukraina. På øyemål falt kursen mer i starten av corona, men fallet i forbindelse Ukraina er ikke fullt så langt bak. Med en betydelig eksponering i både Russland og Ukraina, samt i flere land i randsonen mellom Russland og Nato, så er det kanskje ikke så rart.

Kursen sluttet på 1071,50 DKK 16. februar, for så å gå nedover, spesielt etter 25. februar. Fredag sluttet kursen på 808,40, som er 24,6% ned i forhold til 16. februar. Det er neste like mye fall som i februar og mars i 2020, da corona traff bryggeriene med full tyngde, og da kursen gikk fra 1025,50 på 9. februar 2019 til 707,80 på 15. mars, et fall på 31,0%. Men man kan jo spørre seg om fallet rundt Ukraina-krigen er helt ferdig. Vi har jo ikke sett det fulle omfanget av hva det vil gjøre med energi- og kornpriser.

Dernest kan vi se på Royal Unibrew. Her ser vi at dette er et selskap som har jobbet aktivt med å øke aksjekursen. Blant annet har de hatt et program høsten 2021 for gjenkjøp eller innløsing av aksjer. rett nok har de «bare» kjøpt tilbake under 1% av aksjene, men det er vel slikt som hjelper til å dytte aksjekursen litt oppover. Selskapet var helt nede i 5,50 DKK våren 2009, og har økt sånn omtrentlig eksponentielt siden da og helt frem til i fjor sommer, da de hadde en topp på 850,80 – og kommafeilen i denne setningen er ikke i forbindelse med tall. Sjekk tallene på linken til Yahoo Finance selv. Her er dataene for de siste tre årene.

Royal Unibrew aksjekurs i DKK Aksjekursen til Royal Unibrew, med effekten av corona og krigen i Ukraina
Data fra Yahoo Finance; grafikk ved beerblog.no, CC BY-SA 4.0

Fra grafen ser vi at kursen har falt fra 816,- DKK 17. januar til 565,40 for to dager siden. Igjen ser vi at det er et kraftig fall fra 739,80 på 25. februar til 8. mars, totalt 30,9%. Royal Unibrew har imidlertid allerede steget litt igjen til 631,20 siden da. Også her ser vi at kursen sank betydelig mer i februar/mars 2020 enn nå rundt krigen i Ukraina. Skjønt selskapet hadde allerede hatt en ukarakteristisk reduksjon i aksjekursen siden i fjor sommer, og sannelig om jeg vet om aksjemarkedet virker slik at en svak periode i forkant av en dårlig nyhet tar litt brodden av nyheten eller om det bare forsterker det.

Men når vi er i gang, så la oss så se på Heineken. De falt fra 103,85 EUR til 70,78 i løpet av februar/mars 2020, som er 31,8% fall. Men under Ukraina-krigen har de falt fra 98,46 på 17. februar til 79,20 på 8. mars, som er 19,6%. Vi har jo ikke sett hele fasiten ennå, men det virker som aksjekursen deres ikke er like hardt rammet.

Heineken aksjekurs i EUR Aksjekursen til Heineken, med effekten av corona og krigen i Ukraina
Data fra Yahoo Finance; grafikk ved beerblog.no, CC BY-SA 4.0

Kanskje er det slik at Heineken – selv om de har bryggerier i Russland – har en langt større spredning, med en temmelig stor tilstedeværelse i Afrika og USA. Carlsberg derimot er store i Russland og Baltikum. Royal Unibrew er ikke i Russland såvidt jeg vet, men de er store i Finnland og Baltikum og de pleide å være i Polen – som alle sammen grenser mot Russland og Hviterussland. Jeg antar det er slike ting som aksjespekulanter tenker på.

Størst i verden er AB InBev, og der ser vi at i et femårsperspektiv er drukner Ukraina-krigen i vanlige svingninger, mens corona nesten halverte kurs in februar/mars 2020. Dette selskapet er digre i Brasil, USA og Vest-Europa, så det er kanskje noe i at krigen primært rammer selskaper som er tilstede i Russland og randstatene i Øst-Europa? AB InBev hadde en topp på 58,25 på 25. februar, og en bunn på 48,50 på 8. mars, som er en nedgang på 16,7%

AB InBev aksjekurs i EUR Aksjekursen til AB InBev, med effekten av corona og krigen i Ukraina
Data fra Yahoo Finance; grafikk ved beerblog.no, CC BY-SA 4.0

Jeg må tilstå at jeg synes aksjemarkedet er temmelig snodig, AB InBev hadde en topp dagen etter invasjonen startet, og så gikk det nedover. Men kanskje investorene brukte de første par dagene på å flykte fra mer utsatte aksjer til bryggerier, og så når det ble tydelig at det ville bli en langvarig konflikt, så flyktet de videre til enda mer trygge investeringer? Selv både Carlsberg og Royal Unibrew som er godt eksponert i Øst-Europa gikk tydelig opp fredag 25. februar, som var dagen etter den russiske invasjonen startet, og kursfallet startet først mandag 28. februar, da det begynte å bli tydelig at dette ikke ble en rask overkjøring av Ukraina, og Vesten begynte å ta frem de virkelig store sanksjonene. Men det er kanskje sånn investorer tenker?

Noen andre totalt amatørmessige betraktninger fra min side:

  • Først har vi at krig og usikkerhet trekker ned aksjekursene generelt, sikkert fordi investorer flytter seg over mot sikrere investeringer. Jeg vil tippe at investeringer i typiske "luksus-varer" er mer utsatt enn livsnødvendigheter - og ja, øl er nok ikke noen livsnødvendighet. Om jeg hadde masse investeringer og bare var interessert i økonomisk vinning, ville jeg i urolige tider flytte dem til sikre langtidsinvesteringer, eller evt til forsvarsindustri, droner og raketter og slikt.
  • Dernest er Russland og Ukraina storprodusenter av korn, spesielt hvete. Selv om det er mest bygg som brukes til øl, så vil et signifikant fall i produksjonen av hvete heve prisene på hvete, og da går nok prisene på bygg også opp, siden jeg forventer at bygg kan erstatte hvete i endel sammenhenger.
  • Til slutt har vi at denne konflikten har rystet liv i tanken om meningsfulle sanksjoner. Vi har sett hvordan den ene merkevaren etter den andre har trukket seg ut av Russland eller i det minste frosset sin aktivitet der: IKEA, H&M, Starbucks, McDonalds osv. Om de trekker seg ut i ekte indignasjon eller i frykt for boykott får så være. Implikasjonene for de store bryggeriene med et bredt utvalg av varemerker som selges globalt er at de i praksis mister muligheten til å forvalte merkevaren sin på det russiske markedet.
  • For påvirkningen av aksjekursene til Carlsberg og Royal Unibrew er krigen i Ukraina i størrelsesorden med coronanedstengningen. Nå ble vel de minste bryggeriene rammet mer enn de store av coronanedstengningen, mens med denne krigen er det vel blant bryggeriene primært de store som har bryggerier og markedsandeler i Øst-Europa som merker det. Men effekten skal ikke undervurderes.

Hva vil skje videre? Visstnok er Putin Sovjet-nostalgiker. Han har sikkert mange russere med seg i det, men de mimrer kanskje ikke først og fremst om Sovjetunionens stengte grenser, tomme butikkhyller, skrap-valuta, totale pressesensur, avhopping, fravær av vestlige merkevarer og lange køer? Og det frister neppe med en økonomi der alt overskudd kastes inn for å styrke forsvaret og overvåkningspolitiet? Ironisk nok er det kanskje disse aspektene av Sovjetunionen som russerne ser ut til å måtte belage seg på.

Det er ekstremt vanskelig å spå hva som vil skje videre, selv innen det snevre temaet øl og bryggerier. Jeg tror russiske merkevarer får en pustepause og litt ekstra medvind når de vestlige merkene trekker seg ut. For Carlsberg og de andre som har eierinteresser i russiske bryggerier med russiske merkevarer er dette kanskje en god nyhet. For bryggeriene som primært har satset på vestlige merkevarer i Russland er det en dårlig nyhet.

Har vi egentlig noen russiske ølmerker på det vestlige markedet? Nja, Ringnes hadde importert litt Baltica i digre 0,9L bokser. Store forpakninger er visst en greie i Russland, og om jeg husker rett har de til og med lovpålagt maks-størrelse forbrukerforpakninger for å begrense alkoholforbruket. Men eksporten av russiske ølmerker er vel liten? Kjenner du til noe russisk ølmerke, sånn utover Baltica? Dermed taper russiske bryggerier lite utover muligheten til å bygge seg opp på det internasjonale markedet. Jeg vet ikke hvor lenge denne konflikten vil trekke ut, men jeg ser scenarier der det godt kan pågå i et par-tre år.

Kanskje den russiske økonomien i mellomtiden penser seg tilbake inn på god gammel sovjet-mentalitet, og at den dermed står enda dårligere rustet til å møte global konkurranse den dagen man endelig har fått løst opp i problemene?