Det står en-og-førti øl
 

Thoresen kjøper To Tårn

Idet førjulsfreden var i ferd med å senke et slapsegrått teppe over Trondheim, kom Adressa med årets bryggerijulegave: To Tårn gjenoppstår. Slikt er kanskje mer i tråd med påskebudskapet enn julebudskapet. Men den saftige biten er hvem som har kjøpt To Tårn: Henning Eugen Thoresen – han med Sagene Bryggeri, alle varemerkene og feidene med Ølportalen.

Infoen står i Adresseavisen (bak paywall). Sammen med en gruppe investorer på 29 personer har Thoresen kjøpt opp bryggeriet, og bryggingen starter opp igjen temmelig så umiddelbart. Børge Barlindhaug blir ikke med videre, og formodentlig heller ikke John Sunde. Børge skal starte i ny, ikke-ølrelatert jobb like over nyttår.

Det står ikke så mye om strategier og veivalg videre, og det er vel ikke å forvente at man har smidd ferdig alt slikt ennå. Det positive her er at bryggeriet trolig er verd langt mer i operativ stand, enn om det skulle plukkes fra hverandre og selges bitvis – så sånn sett får vel kreditorer av alle avskygninger litt mer igjen.

På den andre siden kan dette bli temmelig interessant. Thoresen kan vel trygt sies å ha en helt annen bakgrunn og profil enn den typiske norske mikrobrygger. Det er helt greit med litt større mangfold i dette miljøet så det plager meg lite at han ikke «blends in», men det er likevel ikke helt betryggende hvordan han lenge har hamstret varemerker på en tidvis ufin og pågående måte.

En annen interessant vinkling på dette er at Thoresen har forbindelser til Remas når det gjelder øl. Da To Tårn gikk konkurs, så var det delvis på grunn av at de tidlig i år ble kastet ut fra Rema-systemet. Det er formodentlig flere enn meg som ser ironien i at en av Remas nære samarbeidspartnere (tidligere eller nåværende) kjøper opp konkursboet?

Forresten, mens vi snakker om ironiske vinkler rundt Rema og bestevenner og lokalt øl. To Tårn og Austmann ble i Sør-Trøndelag danket ut av Trondheim Mikrobryggeri, som riktignok er basert i Trondheim, men brygger flaskeølet sitt ved Telemark Mikrobryggeri. At disse avtalene er så økonomisk gullkantede kastes det muligens tvil over ved at TM permitterte tidligere i år ifølge TA og NRK.

Artikkelen i Adressa toner ned forholdet mellom Thoresen og Rema, og det stipuleres ingen umiddelbar distribusjon via Rema. Likevel skinner det igjennom at en viktig jobb fremover er å få på plass en avtale med en distributør. Det viktigste fremover for alle bryggerier er å sikre avsetning på produksjonen. Dét viste konkursen i To Tårn oss, og det kjenner sikkert mangt et annet bryggeri på kroppen.

Thoresen stod opprinnelig bak Sagene Bryggeri, selv om det var langt flere som var med i fasen fra visjon til operativt bryggeri. Men det var Thoresen som var idé-generator, entusiasmebygger og investorsanker. Han er utadvendt, kreativ, har kontaktnett og han har den typen pressetekke som gjør at hans vinkling valser over de andres. Innen ølnerd-verdenen ble Sagene først kjent for å fokusere hardt og utadvendt på lokalt østkant-øl i Oslo – til tross for at ølet ble brygget ved Arendals Bryggeri. Det ble temmelig mye bråk rundt dette, deriblant et etterhvert svært opphetet ordskifte mellom Thoresen på den ene siden og en rekke ølbloggere – med Sammy Myklebust og Knut Albert i spissen – på den andre siden. Sagene har etterhvert fått eget bryggeutstyr i Oslo, men jeg formoder at de fremdeles brygger mesteparten av volumet ved Arendals. Likevel ble dette en langlivet ripe i lakken for Thoresen blant den tyngre garde av norske ølnerder, selv om de fleste hipster-øldrikkerne så ut som de gav f*en i hele problematikken.

Jeg ønsker Thoresen og investorene hans velkommen til Trondheim. Trøndere er koslige og har god bakkekontakt, men de er litt sidrumpa, nokså trege og de har lite av det som på amerikansk-engelsk beskrives som «braggadocious» adferd. Sånn sett kommer nok Thoresens inntreden til å utfylle, snarere enn å overlappe. Thoresen har en mer sofistikert stil enn bart og lærvest, og han kan neppe beskyldes for å være smålåtent ydmyk.

Dette bare må bli tilskuervennlig.