I den grad jeg mener noe som del av en offentlig debatt, så er tanken å bruke dette som utgangspunkt, evt med parallellposting dersom det publiseres andre steder.
Nylig kom en bizar nyhet. Det dukket opp veggmalerier med
slagord mot det norske oljefondets involvering i bryggerier. Det ble
visst blåst liv i av et
debattinnlegg i Dagbladet. Men egentlig var det en sak som allerede
ble publisert på Juventes sider i mai i år.
Er det ugandiske taggere som har slått til? Nja, ikke helt, selv om
det er inntrykket som er forsøkt skapt. De klare politiske og
kulturelle henvisningene til Norge blir vel ikke engang forstått i
Uganda (leppestiftkjo...
[Les resten: norsk ol i afrika]
Fredag 26. juli 2019 16:24 – 621 ord.
Så er vi godt inne i agurktiden, som blant annet er høysesong
for interesseorganisasjonene for å vinkle hjertesaker slik at de
provoserer frem debatt. Nylig kom det et
debattinnspill fra generalsekretær Marit Barene i Edru.no. Hun var
ikke uventet temmelig negativ til øl, og mente at emballasjen til øl
burde være uniform og anonym.
Øl på standardiserte grå-flasker med mørke-olivengrønne etiketter i
et kjedelig, felles-nasjonalt design, sånn som snus? Javisst, slik er
d...
[Les resten: noytral emballasje]
Tirsdag 16. juli 2019 23:40 – 1075 ord.
Hvorfor fokusere på øl du ikke liker, når butikker og puber
aldri har hatt så stort utvalg? I et debattinnlegg
i Aftenposten gjør nettopp Jan Blichfeldt det. Her er mitt
svar. Se også svaret
fra Henrik Sandsmark i Aftenposten.
Jan Blichfeldt fyrer av en bredside mot ølet han ikke liker. Jeg
må først tilstå at jeg sliter litt med å se problemet. Dersom han ikke
liker ølet, så er det vel bare å ikke kjøpe det? Det pleier jeg å
gjøre.
Men uansett, Blichfeldt … ...
[Les resten: Pisspreik om Craft]
Fredag 12. juli 2019 09:10 – 768 ord.
Blant bloggingens enklere gleder inngår det å bli gjenstand for
oppmerksomhet fra en spesiell gruppe: de som har et produkt å selge,
men ikke lov til å fortelle om det på grunn av reklameforbudet. Om du
blogger om øl eller vin, så kan det hende at det vanker både
vareprøver og spesialinvitasjoner til arrangementer. Men er det
lovlig?
Tidligere i år ble en slik sak behandlet av
Helsedirektoratet. Der gjaldt ikke øl, men vin. Selected Wine Partners
hadde fått Mildh
Press t...
[Les resten: Rosavinbloggere]
Fredag 01. juli 2016 23:05 – 1226 ord.
Har du hørt om totalforbruksmodellen eller totalforbruksteorien?
Ikke? Da er du neppe alene. Likevel er det en av grunnpilarene i
norsk alkoholpolitikk. Dersom du synes Helsedirektoratet og
avholdsbevegelsen har et irrasjonelt forhold til øl og alkohol, så er
det kanskje fordi du aldri har fått med deg hva totalforbruksmodellen
går ut på.
Ganske kortfattet: Totalforbruksmodellen dikterer at det for en
gitt, uniform befolkning er et konstant forhold mellom alkoholforbruk
og ska...
[Les resten: Totalforbruksteorien]
Søndag 04. oktober 2015 22:23 – 1814 ord.
Fellestidsskriftet for NTNU og Sintef innen forskningsnyheter –
Gemini – har gått over fra papir til nett, og vi får håpe at de
opprettholder kvaliteten. Nettversjonen har gått ut med en
artikkel som føyer seg pent inn i en egen ølhistorie-sjanger:
jul-og-øl-artikkelen. Sjangeren ser ut til å diktere at slike artikler
må være passelig korte, litt lystelig, handle om jul og øl, men kan
ellers være hoppende, anekdotisk, relativt referansefrie og trenger
ikke å være så seri...
[Les resten: GeminiTull]
Mandag 26. januar 2015 03:30 – 935 ord.
For litt over tre år siden skrev
jeg om Finansavisen som advarte mot at det ble overoppheting i
mikrobryggeribransjen, at «ingen» tjente penger, at det var startet 20
bryggerier på to år og at mange lå i startgropa for å starte.
Det var nok uansett endel data i artikkelen deres som kunne vært
kvalitetssikret betydelig bedre, men et av hovedspådommene deres – at
vi stod foran en eksplosjon i mikrobryggerier – må vel kunne sies å ha
blitt innfridd. Jeg betvilte det og ant...
[Les resten: Omforladels2]
Mandag 05. januar 2015 03:30 – 802 ord.
For å fortsette på tråden fra i går, men i en mer positiv tone: Hva kunne
man fortelle om Guinness i stedet for de gamle anekdotene og mytene og
misforståelsene man trakk frem?
Når man viste reklameplakatene for Guinness, kunne man fortelle at
Guinness lenge var kjent for ikke å reklamere, før de innledet en av
de lengste og mest kjente reklamekampanjene noensinne med byrået
S. H. Benson, ofte sentrert rundt dyr. Ellers kunne nevnes at
slagordet «My Goodness – My Guinness...
[Les resten: Dagbladet Guinness]
Søndag 06. juli 2014 00:48 – 698 ord.
En indikasjon på at øl er tendy og på vei inn er at journalister
skriver om det, gjerne i ren forakt for fakta og virkelighet. Dagens
eksempel kommer
fra Dagbladet, der en journalist formodentlig har kombinert
ferietur og litt lett artikkelstoff. «Lett» fordi det mellom linjene
skinner igjennom at det meste er kopiert fra informasjonen han
formodentlig fikk på den den guidede turen. Denslags burde være under
en seriøs avis' verdighet.
Det er for mye her til å gå igjennom alt...
[Les resten: Dagbladet Tull]
Lørdag 05. juli 2014 00:03 – 508 ord.
Natt til søndag kom det en kommentar til et
innlegg som jeg skrev på bloggen min 5. mai i år. Jeg nevner det
eksplisitt her, siden det neppe er så mange som graver bakover for å se
etter kommentarer på gamle innlegg.
Kommentaren innleder med: Å si at Carlsberg/ringnes ikke har
bidratt med å bedre utvalget i Norge... vel da vet du ikke hva du
snakker om. Der tar du skrekkelig feil. Deretter går forfatteren
over til å liste en lang rekke med øl fra Ringnes. Dette er
formodent...
[Les resten: ringnes diskusjon]
Mandag 10. september 2007 00:38 – 719 ord.