Det står en-og-førti øl

Ølfokuserte reiseskildringer

Samlekategori for reiseskildringer til mer eller mindre fjerne strøk, med beskrivelse av ulike ting der den røde tråden er ølfokuserte reiser

På ølsmaking hos Friekens Brouwerij
Logoen til Friekens Brouwerij

På en tur med Brew Bus Amsterdam besøkte vi tre bryggerier – uten at vi på forhånd visste hvilke. Etter et besøk på Oedipus Brouwerij var neste bryggeri Friekens Brouwerij, et temmelig særegent bryggeri og en meget særegen brygger, og på alle måter en stor og interessant opplevelse, og dagens høydepunkt. Sceneskifte: ut i naturen

Nest post på programmet – Friekens Brouwerij – lå 3-4 kilometer mot nordvest i forhold til det første, i bydelen Molenwijk. Her hadd... [Les resten: Brew Bus Amsterdam Friekens]

Med Brew Bus Amsterdam til Oedipus Brouwerij
Logoen til Oedipus Brouwerij

Vi ferierte i Amsterdam i sommer, og i forkant gav min kone meg et gavekort på Brew Bus Amsterdam, som er en blåtur til tre utvalgte små-bryggerier i Amsterdam, der noe av poenget er at du ikke vet hvilke bryggerier som skal besøkes. Det første bryggeriet viste seg å være Oedipus Brouwerij, og senere skal vi se på det to andre. Et gavekort Påminnelse om turen nesten dag og instruksjoner om oppmøte Skjermdump fra whatsapp

Det var ubetinget hyggelig å få ... [Les resten: Brew Bus Amsterdam Oedipus]

Jakten på Σολο i Aten
Flaske og glass med ølet Solo i Hellas

En jobbreise til Hellas er et velkomment utgangspunkt for å smake lokalt øl, men lite visste jeg hvor lokalt det egentlig skulle bli, og at jeg skulle snuble over øl brygget ved mitt barndoms Arendal Bryggeri.

Jobbreiser er i grunnen ikke så velegnet for å smake spesielt, lokalt øl, for det forventes at man mingler med kolleger på kveldstid. Og det er ikke alle som synes at den sære utvalgspuben på den andre siden av byen er verd tre bussbytter for et besøk … ikke... [Les resten: JaktenPaaSolo]

Pilgrimsferd til Jämtland

Jeg har en drøm om å gå pilgrimsleden … fra Trondheim til det vidunderlige Jämtlands bryggeri i Pilegrimstad sydøst for Östersund. Og for hvert år blir det flere mikrobryggerier langs leden, og enda litt mer attraktivt.

Hvorfor Pilgrimstad? Vel, der ligger Jämtlands bryggeri, et herlig bryggeri med ypperlig øl. De spilte en viktig og magisk rolle for meg i min egen øloppvåkning, de var blant de aller første mikrobryggeriene i Sverige og ett av de tidligste jeg smakte. ... [Les resten: Pilegrimsferd]

Den Danske Humlehaven

Jeg ser alltid etter ølvinklingen, og finner den ofte på de mest uventede stedene. Da vi i sommer strandhusferierte ved Ebeltoft i Danmark, besøkte vi Gml. Estrup gods nord i Djursland, og sannelig snublet vi ikke over en sikkerhetsduplikat av den nasjonale danske samlingen av gamle kulturhumler. Det var faktisk helt tilfeldig – men ganske interessant.

Gml. Estrup er et gammelt ærverdig gods, der man i godsets driftsbygninger i nyere tid har lagt et landbruksmuseum. De har ogs... [Les resten: DenDanskeHumlehaven]

Tilgang på Nøgne Ø i Danmark

I sommer var vi i Danmark. Jeg skal ikke trette leserne med beskrivelser av Legoland og andre severdigheter, men jeg vil gjerne fortelle om en episode som involverte Nøgne Ø.

Vi var i Ebeltoft på Jyllands østkyst. Der finner man vinhandleren Hos Walters, som også fører spesialøl, og dit dro jeg for å hamstre. Foran meg i køen stod to yngre nordmenn på jakt etter Nøgne Ø – som om det ikke var tilstrekkelig med godt dansk øl tilgjengelig. De fant ikke Nøgne Ø, og begrun... [Les resten: Nogne i Danmark]

Philadelphia er et øl-mekka

GPS'en kjente ikke hotelladressen, noe som sjelden er et godt tegn. Etter mye leting på Google fant jeg ut at Route 38 egentlig var det samme som Kaighns Ave, men bare på avenyens østre side. Den dumme GPS'en glemte å spørre meg: Vil du til 525 vest på Kaighns, i det som er en ghetto der man ønsker å låse bilen mens man kjører igjennom og der mer enn halvparten av husene har blitt revet, men ingen har funnet det regningssvarende å bygge noe nytt, eller vil du til 525 øst, der ho... [Les resten: philadelphia]

Ølturen til Praha - del 6: fredag ettermiddag

På kvelden hadde vi bestemt oss for å dra tilbake til Pivovarsky Klub. Vi visste at de hadde mer øl enn vi ville klare å drikke oss igjennom, og om vi mot formodning gikk lei av tsjekkisk øl, så hadde de også en utmerket samling utenlandsk øl. Det var bare en ulempe med planen. Guidebøkene nevnte ølbutikken Pivní Galerie i bydelen Holesovice. Den skulle også ha et tresifret antall øl, og visstnok hadde de endog et smakerom. Vi tenkte litt på det og dro dit først. Takk og pris... [Les resten: praha6]

Øltur til Praha - del 5: fredag formiddag

Det var siste dag, og vi hadde lært at de meste populære stedene trenger du å gå på tidlig på dagen. Vi hadde fremdeles tre ubesøkte mikrobryggerier, og først siktet vi på U Fleku - der vi første kveld ikke var kommet inn. En halvtime etter åpningstid kom vi inn. Vi fikk faktisk et eget rom for oss selv. En gjeng med svensker i supporterdrakter til I.F. Göteborg dukket opp etter et kvarter og fikk et annet rom. Det var like godt, for de skrålet noe med refreng som gikk på rai-... [Les resten: praha5]

Øltur til Praha - del 4: torsdag ettermiddag

Vi fant ut at vi ikke kunne komme tilbake fra Praha uten å ha utført en eneste av de klassiske turistøvelsene, så vi trasket nedover langs Voltava til Karlsbrua og krysset over den, samtidig som vi så på severdigheter, kjøpet noen suvenirer og nesten gikk på torturmuseet. På vestsiden traff vi på en CS'er som hadde vært oppe i åsen ved slottet og vi dro oppover igjen. Vel oppe oppdaget vi at vi var like i nærheten av Strahov klosterbryggeri. Det er et bryggeri som guidebøkenes... [Les resten: praha4]

Ølturen til Praha - del 3, tordag formiddag

Denne dagen startet vi for fullt den øl-seriøse delen av turen. Vi begynte i kjelleren på Novomestský Pivovar, som er en av brewpubene i byen. Som de fleste andre stedene synes det også her å råde agorafobi, for den eneste måten en tsjekker kan skalere opp en pub, synes å være å lage flere rom. Å lage en oversiktlig pub med store rom er visst ikke en opsjon. Kanskje er det en rammebetingelse som den alderskomne bygningsmassen dikterer. En pub strekker seg ofte over flere etasjer... [Les resten: praha3]

Ølturen til Praha - del 2: onsdagskvelden

Ved sekstiden skulle vi møte CS'ere i Praha, og gå på pub med dem. For de som ikke vet det, betyr CS «couchsurfing», hvilket betyr at man inviterer andre CS'ere til å låne en sofa eller tilsvarende, samtidig som man selv kanskje får låne én når man er ute og reiser. Idéen er at om man reiser billig så kan man reise lengre, og underveis treffer man lokalbefolkning og vise versa. Magni og jeg har nettopp kastet oss på det, og selv om vi bodde på hotell i Praha (nok 100 pr natt ... [Les resten: praha2]

Ølturen til Praha - del 1: onsdag 7/11 ettermiddag

Den 7. november dro Magni og jeg til Praha på en liten høstferie. For noen betyr slikt bruer, teatre, slott og pittoreske gater, men for oss betyr det øl og mikrobryggerier. Jeg vil i denne og noen følgende artikler fortelle om turen og Praha. Dessverre har jeg valgt Latin-1 som tegnsett på bloggen, så jeg får ikke alle aksentene korrekt (Anders dasker seg i hodet med en ISO-10646-spesifikasjon i etterpåklokskapens forklarende lys og vurderer å konvertere alt). Derfor blir det bare... [Les resten: praha1]

Valdres Gardsbryggeri

Vi var som sagt på besøk i Valdres i helgen, og besøkte Rakfiskfestivalen. Det var imponerende mange besøkende der. På fredag kveld hadde Johan - som var vertskap for besøket - ordnet med et besøk på gården på Valdres Gardsbryggeri, ved Volbu mellom Beitostølen og Fagernes.

Det er alltid morsomt å besøke bryggerier, og dette var intet unntak. Her var det kanskje enda tettere kopling mellom bryggefunksjonen og baren enn jeg har sett i mange andre små bryggerier. Det gjor... [Les resten: valdres gardsbr]

Nettopp tilbake fra Östersund

Jeg dro til Östersund i går, og møtte Andrew og Ellen, og sammen smakte vi på øl fra Jämtlands bryggeri (og endel andre). Jeg skal komme med beskrivelse av de mest interessante etterhvert, men jeg tenkte jeg kunne si litt om Östersund for de som dyrker godt øl.

For det første var utvalget på Systembolaget blitt enda bedre enn det pleide å være. Jeg mener at jeg tidligere måtte ta øl som jeg hadde smakt på bare for å fylle kvoten, men denne gangen ble det omvendt, for ... [Les resten: ostersund]

Blogging 'fra' Skottland

Magni og jeg var i Skottland for et par uker siden. Jeg skulle selvfølgelig har myst på livet og lokalbefolkningen og blogget om det der og da. Men jeg hadde forbannet meg på at jeg skulle 'reise lett' og da var en bærbar i bagasjen ikke aktuelt. Kanskje neste gang. Det nest beste var å ta noen notater og spre skottlandsbloggingen ut over ukene denne høsten. Og det har jeg tenkt til å gjøre.

En ting som slo meg var hvordan de tappet øl. Fra Trondheim Mikrobryggeri og andre ... [Les resten: skottlandsblogging]

Utskrift fra bloggen «Det står en-og-førti øl…»